keskiviikko 11. huhtikuuta 2012

Röyhelöinen ombrekakku

Täytin pääsiäisen tienoilla tasaluvun eli 30 vuotta. Minulla on yleensä ollut omista kakuistani selkeä visio jo pitkään, mutta tästä kakusta ei ollut. Sitten muistin, että olen ihaillut tämän tyylisiä kakkuja ja odottanut, että pääsisin joskus tekemään jotain tällaista.

Ombre-termillähän tarkoitettiin "liukuvärjättyä" kakkua, jossa sävyt menevät vaaleasta tummaan. Täällä on nähtävissä aiemmin tekemäni vaaleanpunainen ombrekakku.


KAKUN TIEDOT:

pohja: 3 ja 4 munan tumma kakkupohja halk. 18 cm:n vuokaan leivottuna
kostutus: hedelmämehu
täyte: valkosuklaamousse, persikka, mango
eriste: normi sokerikreemi
kuorrutus/röyhelöt: sokerimassan ja kaulintamassan sekoitus

Kakusta tuli aika korkea. Niin korkea, että täytettynä se meni hiukan vinoon. Näkyipähän liukuvärjäys paremmin ;) Keltainen sävy tulee Wiltonin Golden Yellow -pastaväristä. Aloitin tummasta väristä ja lisäsin pikku hiljaa enemmän valkoista massaa saadakseni värin laimenemaan.

OMAT KOMMENTIT:

Siitä hetkestä, kun näin ensimmäisen liukuvärjätyn kakun, olen ollut ihastunut niihin. Kakuissa vaadittava tekniikka on usein hyvin yksinkertainen. Värjäys on monesti tekniikkaa haastavampi, ainakin minun mielestäni :) Näyttävyys tulee tekniikan sijaan väristä. Tätä röyhelötekniikkaa olen ihastellut monen monta kertaa.

Kakun täyte oli vähän epätyypillinen varsinkin ollakseen oma kakkuni. En välitä hirmuisesti hedelmätäytteistä, mutta pääsiäisen kunniaksi ajattelin laittaa keltaisia hedelmiä. Varsinainen ajatus täytteeseen tuli kuitenkin eräästä toisesta kakkuprojektista, josta myöhemmin lisää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti